Sembang Selasa: Menyelusuri kisah 4 tahun di UPSI


Saat menulis entri ini, saya baru sahaja tamat pengajian di UPSI dan kini hanya menanti hari konvokesyen sebelum meneruskan siri perjalanan ke alam pekerjaan. Namun di saat ini juga, saya kini bergelar seorang penganggur sementara, masih lagi dalam proses mencari-cari pekerjaan yang sesuai sebelum waktu untuk posting nanti.

Dua minggu yang lalu, dalam slot Sembang Selasa, saya telah berkongsi akan kisah dan barangkali memperkenalkan rakan-rakan serumah sewaktu di semester 8. Minggu lalu pula, selepas selesai menyiapkan entri untuk slot Kaca Mata di blog, maka seorang kenalan saya, Hamidah Ainun telah mencadangkan supaya saya menulis entri yang berkaitan dengan perjalanan sepanjang empat tahun di UPSI. Mengenang kembali kisah-kisah lalu dan mungkin juga mengimbas kembali setiap pengalaman yang ditempuhi. Maka untuk slot kali ini, akan dinukilkan sedikit perkongsian yang terlintas di fikiran mengenai 4 tahun di UPSI, berkongsi sekadar apa yang termampu.


Kisah permulaan
Hakikatnya, di awal permohonan kemasukan universiti, nama UPSI bukanlah satu pilihan dan tak  terlintas langsung di fikiran. Selepas tamat STPM, sasaran yang saya inginkan adalah untuk menyambung pengajian di UKM atau UM dalam bidang undang-undang; satu bidang impian saya sejak kecil lagi. Namun atas nasihat ayah, maka bidang pendidikan menjadi pilihan namun USM menjadi sasaran. Tetapi rezeki bukan di situ kerana di akhirnya saya ditawarkan untuk menyambung pengajian di UPSI, tempat yang bukan menjadi sasaran saya, dan dengan bidang TESL, jurusan yang tak pernah terlintas di fikiran untuk diambil. Bermula Julai 2010, maka perjalanan telah bermula.

Dalam lintasan fikiran, sewaktu hari pendaftaran pelajar UPSI pada Julai 2010 itu, saya masih ingat akan suasananya. Cuaca pada hari itu agak dingin, dengan tiupan angin dapat dirasai ketika itu tatkala saya tiba di Kolej Za’ba UPSI. Masih diingat ketika itu, orang pertama yang saya bersua dan berkenalan ialah Tuck Man yang berasal dari Teluk; kebetulan pula mengambil jurusan yang sama iaitu TESL. Saya berdiri di hadapannya ketika berbaris untuk mendaftar diri.

Sebaik naik ke dewan Kolej Za’ba, saya bertemu pula dengan saudara Shahril Saibon. Barangkali mungkin masing-masing punyai tarikan tersendiri, tatkala mengenali Shahril, saya terus mudah untuk beramah mesra dengannya. Waktu itu, kebetulan pen saya habis dakwat, dan saya meminjam pennya. Pada asalnya, sepatutnya saya dan Shahril akan dapat tinggal serumah. Tapi nasib tak menyebelahi apabila seorang pelajar lain memotong giliran di antara saya dan Shahril. Ya, itulah sahabat dari Parit Buntar dengan namanya Nazrul Suhaimi. Di akhirnya, saya menetap di rumah 405, Blok E KZ, manakala Shahril pula di blok yang sama, namun nombor rumahnya 305.

Pun begitu, walaupun tak serumah, persahabatan dengan Shahril menjadi sangat akrab. Walaupun semasa semester satu, memang semua kelas kami tak sama, namun kami menjadi sahabat karib.

Bersama-sama rakan serumah; dari kiri, Ilyas dan Romie pada minggu orientasi UPSI Julai 2010

Menanam pokok sewaktu di semester satu; Minggu Orientasi UPSI Julai 2010

Senyuman tatkala memilih juadah untuk berbuka di bulan Ramadan. Gambar tahun 2010, semester 1; satu-satunya Ramadan di UPSI.


Kisah rumah-rumah sepanjang 4 tahun di UPSI.
Sepanjang 4 tahun di UPSI, saya telah menetap di 4 buah rumah yang berbeza. Semester 1 dan 2, saya menetap di rumah 405, blok E,  Kolej Za’ba. Bermula semester 3 hingga semester 5, saya menetap pula di rumah 103, blok E, Kolej Za’ba. Apabila memasuki semester 6, saya berpindah ke Kolej Ungku Omar, blok 7, rumah 7-1-9. Semester tujuh, saya berpraktikum di Taiping dan menetap di rumah sendiri dan kembali semula di semester 8, saya sekali lagi menetap di Kolej Ungku Omar, kali ini di blok 8, rumah 8-G-3.

Kolej Za'ba UPSI yang bercirikan kediaman apartment

Kolej Ungku Omar UPSI, yang juga bericirikan kediaman apartment dengan bilik yang lebih luas

Kalau nak dibicarakan ahli rumah, memanglah ramai. Antara yang memang tak akan dilupakan ialah:
1.       Mahgfur (Bahasa Arab)
2.       Izzat (TESL)
3.       Romie (TESL)
4.       Ilyas (BM)
5.       Firdaus (BM)
6.       Fuad (PJK)
7.       Mad (PJK
8.       Lokman (Pendidikan Islam)
9.       Syed (PJK)
10.   Jasmi (Sejarah)
11.   Kamarul (Ekonomi)
12.   Jal (Kaunseling)
13.   Zul (Kaunseling)
14.   Amirul (Matematik)
15.   Khirrudin (Sejarah)
16.   Sheqal (Moral)
17.   Azrul (Pendidikan Awal Kanak-kanak)
18.   Irwan (Pendidikan Awal Kanak-kanak)
19.   Faiz  (IT)

Setiap semester, saya pasti akan ketemu dengan rakan sebilik yang baru. Maka sepanjang lapan semester di UPSI, saya mempunyai 7 rakan sebilik iaitu; Maghfur, Izzat, Lokman, Jasmi, Fuad, Amirul, dan Azrul. Ya, semuanya baik-baik belaka, tak pernah menyusahkan rakan sebiliknya.

Kisah bas UPSI
Barangkali bagi kebanyakan pelajar baru di UPSI pasca tahun 2013 terutamanya pasti tidak akan tahu kisah lama bagi perkhidmatan bas UPSI. Itulah yang terlintas di fikiran saya tatkala melihat perkhidmatan bas Kiffah yang kini disediakan di UPSI. Jika dulu, kami terpaksa menggunakan perkhidmatan bas yang disediakan syarikat Suasana Edaran yang ternyata sangat teruk.

Pertama, keadaan bas yang disediakan sangatlah uzur. Saya masih ingat, pernah menaiki bas dari Pintu Timur ke Kolej Za’ba dan sepanjang perjalanan itu, pengdingin hawa tidak berfungsi manakala bau minyak petrol dapat dirasakan tatkala berada dalam bas itu. Itu belum masuk perkhidmatan yang ternyata langsung tidak memuaskan. Waktu ketibaan bas tidak pernah tepat dan ada waktunya bas yang disediakan tidak mencukupi.

Kalau nak ke Pintu Timur, jumlah basnya tidak menentu. Ada kalanya terpaksa menunggu berjam-jam lamanya sebelum dapat bertolak. Malah keadaan lebih menyeksakan andai kelas dari Taman Bernam kerana untuk mendapatkan perkhidmatan bas dari situ, memang sangat susah. Mungkin disebabkan faktor kesusahan itulah, maka di semester 3, saya menggunakan motosikal untuk bergerak. Mudah dan lebih menjimatkan masa walaupun terpaksa memperuntukkan sejumlah wang untuk penggunaan minyak petrol.

Perkhidmatan bas Suasan Edaran (2010-2013) memang sangat mengecewakan

Ya, kini semuanya berubah. Syarikat bas Kiffah ternyata memberikan perkhidmatan yang cukup baik dan menyelesakan. Saya pernah mencuba sekali menaiki bas ini di minggu-minggu terakhir di UPSI. Ternyata memang beruntung pelajar UPSI kini.

Semester 3 (2011), saya mulai menunggang motosikal di UPSI disebabkan masalah bas yang sangat teruk ketika itu.

Kelas di Taman Bernam dan Proton City
Masih teringat di kotak fikiran tatkala kampus baru UPSI masih lagi dalam pembinaan sekitar tahun 2010 dan 2011. Pada waktu itu, kelas dan kuliah UPSI dibahagikan kepada tiga tempat. Pertama, di kampus induk; kedua, di Taman Bernam; dan ketiga, di Proton City. Seingat saya, semasa di semester 1 dahulu, kelas banyak di Proton City. Dah harus diakui, kelas dan kuliah di bangunan Proton ini ternyata cukup menyeronokkan. Memang terasa kecanggihan bangunannya sepanjang berkuliah di sana.

Kuliah di Proton City adalah antara kenangan terindah di UPSI

Suasana tempat menunggu bas di Proton City. Kesemua perkhidmatan bas ke PC dari KZ dan KAB adalah di bawah pengurusan bas UPSI, bukannya Suasana Edaran.

Bagi kelas di Taman Bernam, saya harus akui memang tidak selesa di sana. Sederet lot rumah kedai di Taman Bernam disewa UPSI dan dijadikan sebagai bilik-bilik kuliah. Kelasnya agak sempit dan andai kapasiti pelajarnya ramai, maka keadaannya ternyata kurang selesa. Kelas di Taman bernam terus kekal sehinggalah kampus baru UPSI dibuka pada pertengahan tahun 2011.

Kelas di Taman Bernam memang sangat tidak selesa disebabkan ruangnya yang sempit

Di kampus induk, tahun 2010 menyaksikan bangunan E-Learning dibuka kepada umum. Bangunan setinggi 6 tingkat ini (kalau tak salah) merupakan kompleks bangunan kuliah yang tercanggih dan terbesar di UPSI. Malah bangunan ini juga merupakan bangunan tertinggi di Tanjung Malim, menjadi lambang kebanggaan warga UPSI. Harus diakui, saya memang sangat kagum dengan reka bentuk bangunan ini, tak terlintas di fikiran akan kecanggihannya. Banyak kelas saya diadakan di sini, dan suasana kuliah di sini memang sangat menyelesakan.

Bangunan E-Learning, kebanggaan warga UPSI

Ruang legar aras 1, bangunan E-Learning

Bahagian timur bangunan E-Learning
Kelas-kelas yang tidak dapat dilupakan di UPSI.
Saya masih ingat, kuliah pertama saya di UPSI ialah kuliah bagi subjek Pembangunan Sahsiah yang diajar oleh Dr Muzaffar. Kelas tersebut berlangsung di Taman Bernam dengan kapasiti kelas seramai lebih 50 orang. Kelas tersebut adalah pada hari Isnin, dari jam 8 hingga 10 pagi dan pada hari Rabu, dari jam 8 hingga jam 9 pagi. Subjek Pembangunan Sahsiah ialah subjek universiti yang wajib diambil oleh semua pelajar tidak mengira bidang kursus.

Kalau nak dikenang kembali, kelas kegemaran sudah semestinya kelas yang dikendalikan oleh Mr. Sidek dan Dr Lajiman. Dua pensyarah ini ialah pensyarah kegemaran saya, malah mungkin juga menjadi pensyarah kegemaran bagi kebanyakan pelajar TESL di UPSI.

Saya mula mengenali Dr. Lajiman apabila beliau mengajar saya subjek Introduction to English Literature sewaktu di semester 2. Pada waktu itu, gaya penyampaian kuliah beliau agak kaku disebabkan beliau masih baru di UPSI. Semester berikutnya, beliau mengajar saya lagi dan kali ini untuk subjek Critical Apreciation of Drama. Kemudian, sewaktu di semester 5 pula, beliau sekali lagi mengajar untuk subjek Selected Novels and Short Stories di pertengahan semester setelah pensyarah asal bagi subjek ini telah dikenakan tindakan tatatertib. Kemudian, apabila saya di semester akhir, beliau sekali lagi mengajar saya untuk subjek Post Colonial Literature. Oh ya, saya harus akui, Dr Lajiman mempunyai pemikiran yang unik dan kritis. Seringkali beliau membincangkan isu-isu semasa dan pendapat dan pandangannya ternyata cukup berbeza. Oh ya, seperkara lagi, sepanjang beliau menjadi pensyarah saya untuk 4 subjek, markah assignment yang diberikannya memang tak pernah mengecewakan. Pasti tersenyum tatkala melihat carry mark di UPSI Portal.

Seorang lagi pensyarah kegemaran saya ialah Mr Sidek yang mengajar saya subjek Literary Criticism sewaktu saya di semester 3. Kemudian pada semester 4, beliau mengajar saya lagi untuk subjek Selected Poems in English. Mr Sidek orangnya memang agak santai dan barangkali juga sempoi dalam penyampaian kuliahnya. Seringkali ketawa dan senyum tatkala berkuliah dan tatkala berada dalam kelasnya, memang rasa sangat seronok dan selesa. Sama seperti Dr Lajiman, Mr Sidek juga agak kritis dan kritikal dalam memberikan pendapatnya. Ya, di bawah Mr Sidek juga, carry mark bagi setiap assignment memang tak pernah mengecewakan.

Bersama Mr Sidek pada kelas terakhir dengannya di semester 4

Selain itu, saya juga masih teringat akan kelas Computer-assisted Language Learning atau CALL yang diajar oleh Madam Leela. Kelas yang berlangsung selama 3 jam, bermula 10 pagi hingga 1 tengah hari pada hari Rabu ini ternyata sangat menyeronokkan. Pertama, kerana kelas ini melibatkan penggunaan komputer. Kedua, kelas ini diajar oleh Madam Leela seorang pensyarah yang paling sporting yang pernah mengajar saya. Caranya mengajar tak ubah seperti seorang ibu mengajar anaknya, penuh dengan ciri-ciri keibuan. Beliau juga merupakan pensyarah kegemaran saya sepanjang belajar di UPSI.

Oh ya, juga tidak dilupakan pensyarah-pensyarah yang ‘menggerunkan’ sepanjang berada di UPSI ini. Di semester 1, Dr Hasimah Ja’far ialah pensyarah yang seringkali mencetuskan debaran setiap kali hendak ke kelasnya. Dr Hasimah mengajar subjek Linguistics for ESL Teachers, dan cara pengajarannya bukanlah tipikal pengajaran orang Malaysia. Dalam setiap kuliahnya beliau pasti akan memberikan kata-kata dan nasihat inspirasi untuk menjadi guru yang baik apabila mengajar nanti.

Semasa di semester 3, Dr Maizatul menjadi satu debaran. Beliau mengajar subjek Second Language Acquisition. Saya masih ingat, kelasnya ketika itu di Taman Bernam, bilik kuliah 1. Bermula jam 10 pagi hingga 1 petang, hari Rabu, kelasnya memang menguji mental. Bayangkan dalam tempoh tiga jam itu, akan mendengar kuliahnya tanpa henti. Mata kena fokus dan hatta nak bercakap sedikit pun susah. Kalau bercakap, mungkin akan kena marah. Dr Maizatul mungkin antara pensyarah yang agak tegas ketika mengajar namun beliau mempunyai pengetahuan yang cukup tinggi.

Tidak dilupakan ialah Dr Hashimah Isa yang ternyata mencipta satu kisah yang tak akan dilupakan oleh kesemua pelajar TESL ambilan Julai 2010. Gara-gara dikatakan tidak professional ketika mengajar, maka beliau dikenakan tindakan tatatertib yang menyebabkan tempat beliau kemudian diganti oleh Dr Lajiman dan Mr Sidek. Namun harus diakui, Dr Hashimah memang sangat tegas dan sangat garang di kelas. Barangkali kelas paling menakutkan sepanjang berada di UPSI.

Seorang lagi pensyarah yang pasti mendebarkan tatkala kelas bermula ialah kelas Dr Noraini. Pada semester 6, saya mengambil kelas Reflections in Classroom Practice yang diajar beliau. Dr Noraini memang cukup tegas dan pentingkan disiplin di kelas. Kalau lambat ke kelas, maka memang takkan ada peluang untuk masuk disebabkan kelas dikunci beliau.

Seorang lagi pensyarah yang agak tegas di kelas ialah Dr Mazura yang mengajar saya untuk subjek Language Test sewaktu di semester 5. Apa yang mendebarkan di kelasnya ialah cara pengajarannya tidak dapat dijangka oleh pelajar. Ada waktunya bukan beliau yang memberi kuliah, tetapi para pelajar yang akan memberikan pendapat dan pemahaman mereka di kelas. Ya, assignment subjek ini antara yang cukup sukar untuk disiapkan.

Oh ya, selain itu tidak dilupakan juga buat pensyarah-pensyarah lain seperti Dr Ghani yang mengajar subjek Malaysian Literature in English dan subjek Literature for Young Adults, Dr Intan (Reading Skills dan Material Development for the Language Classroom), Dr Azizah (Wrting Skills dan Seminar Refleksi Latihan Mengajar), Dr. Napisah (English Grammar dan Syntax and Morphology), Dr Che Ton (English Phonetics and Phonology), Dr Mahendran (English for Science and Technology dan penyelia praktikum), dan paling tidak akan dilupakan, Dr Raja Safinas yang mengajar saya untuk subjek Discourse Analysis dan subjek KPD. Kalau nak disenaraikan kesemua pensyarah, memang banyak.

Rakan-rakan di UPSI
Kalau nak dibicarakan soal kenalan dan rakan di UPSI memang sangat banyak. Namun rakan yang pasti disebut dahulu ialah Shahril Saibon yang merupakan kawan karib saya. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, saya mengenali Shahril sejak hari pertama lagi di UPSI. Sejak dari semester 1 sehinggalah ke semester akhir, saya dan Shahril memang menjadi sahabat rapat. Malah sewaktu berpraktikum di semester 7, Shahril berpraktikum bersama dengan saya di SMK Dr Burhanuddin, Taiping.  Apabila menjadi sahabat rapat, maka banyaklah rahsia dan kisah-kisah yang tak diceritakan pada orang lain menjadi perkongsian hati. Kalau ada masalah, kami akan kongsikan, dan kadangkala menyelesaikan masalah itu. Shahril banyak berkongsi kisah keluargnya dan begitu juga saya. Saya mengenali dengan baik ahli keluarga Shahril, malah pernah pergi ke Seremban beberapa kali bermalam beberapa hari di rumahnya. Dalam soal rahsia, banyak yang kami kongsikan. Soal cinta, soal masalah hati dan perasaan, soal kemusykilan agama, malah bicara politik; semuanya dikongsikan. Shahril orangnya bersifat selektif dalam memilih rakannya, dan hanya saya sahaja yang mampu memahami sikap dan caranya. Harus sayu akui, sepanjang 4 tahun di UPSI, Shahril banyak membantu saya. Tak terhitung jasanya, dan saya harus akui saya sangat-sangat berterima kasih dengannya. Seperkara yang menarik mengenai Shahril ialah caranya berfikir yang dilihat agak kritis dan berbeza dengan orang lain. Ditambah pula dengan kemampuannya untuk berbicara dengan petah, maka itu menjadi tarikan untuk rakan-rakan lain. Seperkara lagi, Shahril mempunyai satu nilai keyakinan diri yang tinggi. Maka, apabila melakukan sesuatu perkara dan tindakan , Shahril memang berani melakukannya.

Bersama Shahril sebelum solat Jumaat; Semester 8 2014

Tidak dilupakan juga ialah rakan-rakan serumah saya sewaktu di semester 3 hingga semester 5 iaitu Fuad dan Mad yang merupakan pelajar PJK. Dua sahabat ini walaupun tak sama bidang pengajian namun mereka sangat rapat dengan saya. Kata orang, bila pemikiran sekepala, maka dengan mudah boleh jadi akrab. Malah, Shahril sahabat karib saya juga rapat dengan Fuad dan Mad. Fuad berasal dari Ampang manakala Mad berasal dari Rembau, Negeri Sembilan. Saya mengenali mereka apabila tinggal serumah sewaktu di semester 3. Fuad orangnya memang agak gila-gila juga seringkali mengusik rakan-rakan yang lain, manakala Mad orangnya senyap, namun bila bercakap memang mampu mengusik rakan yang lain.

Rakan-rakan serumah E103, Kolej Za'ba, blok E. Dari kiri, Mad, Jal, dan Fuad.

Tidak dilupakan juga rakan-rakan lain seperti Jal yang hanya dikenali selama satu semester sewaktu saya di semester 5 dan Jal di semester 8. Namun, sehingga kini saya masih berhubung dengan Jal yang berasal dari Baling. Selain itu, saya turut mengenali Kamarul, pelajar jurusan Ekonomi dan kini berada di semester 4 di UPSI. Kamarul berasal dari Pahang dan saya mengenalinya sewaktu tinggal serumah di Kolej Za’ba dahulu. Lokman pula seorang lagi kenalan dari Pahang, merupakan pelajar Pendidikan Islam yang menetap serumah dengan saya sewaktu di semester 3 dan 4. Orangnya sangat pandai mengaji al-Quran dan sangat sedap mendengar alunan bacaannya.

Bersama Lokman di Dewan Kolej Za'ba

Saya turut mengenali rakan-rakan perempuan. Di awal semester, saya cukup rapat dengan Syuhadah Omar yang berasal dari Negeri Sembilan. Syu orangnya sangat ceria sewaktu di awal semester dan agak gila-gila perwatakannya. Malah, disebabkan gila-gilanya itu saya tertarik untuk berkawan dengannya. Kini Syu dah menjadi tunangan orang dan harus diakui Syu kini lebih matang dan tidak dapat dinafikan, kni saya tak begitu rapat lagi dengannya.

Bergambar bersama Syu sewaktu di semester 1

Turut tidak dilupakan ialah Shahrul Adina, rakan dari Sabah. Orangnya agak garang dari sudut perwatakannya, dan kelihatan agak petah berbicara. Saya agak rapat dengannya sewaktu di semester 1 dan 2 kerana jadual kuliah kami 100 peratus sama. Maka, setiap kali ada kelas, saya pasti akan mengadap mukanya. Orangnya dilihat agak urban, malah kalau dilihat dari sudut tutur bicaranya, memang tak sangka Adina ini orang Sabah; disebabkan Adina dapat mengubah lenggok bahasanya dengan mudah menjadi orang Semenanjung.

Seorang lagi kenalan yang rapat dengan saya ialah Hamidah Ainun yang saya kenali sejak semester 1 lagi. Hingga kini, Hamidah masih seperti dulu perwatakannya; mudah dan sangat ramah dengan orang lain. Banyak bercakap dan seringkali menceriakan suasana. Hamidah berasal dari Kedah dan agak seronok berbual dengannya kerana loghat utaranya memat pekat. Selama 4 tahun berada di UPSI, inilah satu-satunya rakan perempuan saya yang masih kekal seperti dulu. Tak pernah berubah dan masih lagi rapat dengan saya.

Rakan-rakan TESL sedang menunggu bas di Proton City. Gambar semester 1, tahun 2010. Dari kiri; Lisa, Hamidah, Adina, dan Ain Sakinah
Nor Farhana pula saya kenali di pertengahan semester 2, kalau tak salah saya. Orangnya kecil berasal dari Pahang. Farhana sangat fasih berbicara Bahasa Inggeris; mungkin itu sebabnya dia menyertai pasukan debat. Saya mengenali Farhana dengan lebih rapat apabila sekelas dengannya untuk kelas Introduction to English Literature yang diajar Dr Lajiman. Sewaktu tugasan berkumpulan, saya sekumpulan dengan Farhana. Kami dikehendaki untuk membuat pameran mengenai English Literature di bangunan E-Learning sebagai tugasan berkumpulan. Seperkara yang membuatkan saya mengenali Farhana adalah disebabkan beliau menjadi pembaca setia blog saya, dan menjadi pembaca setia siri novel Adina yang telah saya tulis sejak di semester 1 lagi.

Gambar selfie bersama rakan-rakan TESL. Paling hadapan ialah Farhana. Hisham di sebelah kanan dan disebelahnya itu ialah Sheera
Saya juga turut mengenali gadis comel (barangkali) dari Selama, Perak. Itulah Cik Ju atau nama sebenarnya Nurul Najjua yang merupakan pelajar Pendidikan Moral. Saya mengenali Ju sewaktu di semester 4, iaitu ketika sekelas dengannya untuk subjek 2P. Bermula dengan sekadar mesej usik-mengusik di Facebook, akhirnya saya dan Ju menjadi rakan baik. Kalau nak diikutkan banyak yang telah dibicarakan di Facebook dan di mesej-mesej di telefon. Antara rakan yang cukup baik yang pernah saya kenali di UPSI.


Cik Ju, sahabat yang dikenali sewaktu di semester 4

Oh ya, lupa pula untuk disenaraikan rakan-rakan sekursus dengan saya. Antaranya ialah Romie Abbas yang berasal dari Tawau, Sabah. Orangnya memang gilakan anime. Kalau bab berbicara, Romie memang mempunyai kesungguhan untuk meyakinkan orang lain. Selain itu, saya tidak akan melupakan rakan sebilik saya iaitu Izzat yang berasal dari Perlis. Izzat banyak membantu saya di semester 2 tatkala pada waktu itu kesihatan saya tidak begitu baik. Saya juga tidak akan melupakan Hisham yang jauh lebih tua dari saya. Berasal dari Tapah, Hisham memang sangat matang dari sudut pemikiran. Saya mula rapat dengannya semasa di semester 5, apabila sekelas dengannya dalam kelas KPD Dr Raja. Apabila bercakap mengenai Hisham, maka pasti akan terlintas Sheera. Sama seperti Hisham, Sheera merupakan seorang yang sangat matang dan kelihatan sangat ceria apabila bertemu dengan orang lain. Ibarat isi dan kuku, ke mana Hisham ada, pasti Sheera akan ikut serta.

Romie memang akan senantiasa ceria dalam kelas
Tidak dilupakan juga ialah sahabat yang saya kenali ketika menyertai Kelana Siswa di UPSI. Sauadar Syazwan yang berasal dari Baling, Kedah dengan jurusan PJK. Orangnya pendiam, namun pemikirannya sangat kritis dan kritikal. Saya suka berbual dengannya kerana perbualan yang akan tercipta memang sangat-sangat bijak dan bernas. Syazwan ini bolehlah dikategorikan sebagai orang yang bijak dari sudut cara berfikir.

Bersama Syazwan, bergambar kenangan di Kampus Sultan Abdul Jalil Shah UPSI

Ya, kalau nak berbicara mengenai rakan memang sangat banyak dan mungkin sangat panjang. Saya konklusikan rakan-rakan saya di semester 8. Paling tidak dilupakan ialah rakan serumah saya iaitu Khirrudin, Azrul, Syeqal, Irwan dan Faiz. Kesemua mereka merupakan pelajar semester akhir dan sangat senang untuk serumah dengan mereka.

Bersama Khirrudin di UPSI

Bersama Azrul di Cameron Highlands

Oh ya, terlintas pula di fikiran mengenai rakan-rakan dari kursus lain. Antara namanya ialah Alif, Yoe, Wadie, Taufiq, Nazrul, Faizal yang semuanya dari kursus Bahasa Melayu. Tidak dilupakan juga ialah rakan sewaktu dalam organisasi Rakan Surau al-Falah iaitu Abang Amin, Abang Saifullah, Faisal, Asyikin, Saiful Islam dan ramai lagi.

Cukuplah sekadar itu bicara mengenai rakan. Banyak lagi kalau nak ditulis.

Kenangan-kenangan di UPSI
Kalau nak dibicarakan kenangan di UPSI memang sangat banyak. Namun antara kenangan yang tak dapat dilupakan ialah ketika berpraktikum di SMK Dr Burhanuddin. Selama 4 bulan, saya telah menjalankan tugas saya sebagai seorang guru pelatih bagi subjek Bahasa Inggeris. Pada awalnya, memang sangat sukar kerana saya tidak mempunyai sebarang pengalaman mengajar. Namun apabila telah biasa, memang menyeronokkan untuk mengajar para pelajar.

Sewaktu di semester 2, saya terlibat dengan program baktisiswa di sebuah perkampungan Felda di Melaka (Felda Kemendor). Itulah satu-satunya program baktisiswa yang saya sertai, dianjurkan oleh Kolej Za’ba. Di sana, saya tinggal dengan keluarga angkat dan kebetulan keluarga angkat saya ialah pengurus Felda itu sendiri. Program selama 3 hari itu memang sangat menyeronokkan dan masih segar dalam ingatan.

Bergambar bersama keluarga angkat sewaktu baktisiswa UPSI di Felda Kemendur, Melaka

Namun, banyak memori indah tercipta ketika saya terlibat dengan aktif dalam Rakan Surau al-Falah UPSI. Sebagai Naib Pengerusi dan Bendahari, saya telah terlibat dengan banyak program anjuran rakan surau. Paling tidak dilupakan ialah program motivasi Amin Idris, kerana saya dapat berbual secara langsung dengannya ketika itu selaku AJK Pelaksana. Saya banyak belajar tentang soal berorganisasi sewaktu berada dalam Rakan Surau.

Sebagai Timbalan Pengerusi dan Bendahari Rakan Surau (2010-2012)

Surau al-Falah UPSI

Tidak dilupakan juga ialah Literature Day 2014 yang berlangsung sewaktu di semester akhir. Di bawah kelas Literature for Young Adults yang diajar oleh Dr Ghani, semua pelajar TESL yang mengambil subjek itu diwajibkan untuk mengadakan pameran pada Literature Day. Setiap orang akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan harus memilih satu novel pilihan masing-masing untuk dipersembahkan dalam pameran itu. Saya sekumpulan dengan Ann, Adina, Maizatul, Asmah, dan Adang. Kumpulan yang saya fikir sangat unik dan ternyata seronok bekerja dengan mereka. Oh ya, hakikatnya Literature Day merupakan program terakhir TESL semester 8, dan ternyata masing-masing lebih banyak mengambil peluang yang ada itu untuk bergambar kenang-kenangan; terutamanya selfie.

Bersama rakan sekumpulan untuk Literature Day 2014. Dari kiri; Maizatul, Asmah, Ann, Yazid (saya), Adina, dan Adang

Penutup
Hakikatnya memang sangat banyak kalau nak diceritakan mengenai kenangan-kenangan yang telah dikutip sepanjang 4 tahun berada di UPSI. Tulisan ini hanya secebis sahaja daripada kenangan-kenangan itu. Hanya ditulis tatkala fikiran terlintas akan kenangan itu. Namun apa yang pasti, secebis kenangan yang tertulis ini diharap akan dapat memberikan senyuman tatkala ada yang membacanya.

Kini, semua kenangan itu akan tersimpan sebagai memori. Masing-masing sudah meninggalkan UPSI dan akan meneruskan pula perjalanan hidup sebagai seorang guru dalam masa terdekat. Memang agak sedih tatkala berpisah dengan rakan-rakan, namun tiap-tiap perpisahan itu adalah satu permulaan untuk perjalanan hidup yang baru.

Terima kasih buat semua yang telah saya kenali di UPSI sepanjang 4 tahun berada di sana. Dengan ucapan selamat maju jaya, maka diharapkan semuanya akan dapat mencapai impian dan cita-cita yang diharapkan. Insya-Allah, andai ada masa, maka kita ketemu lagi.

Salam buat semua. Mengundur diri seketika.











Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum. saya mohon untuk share and save gambar surau al falah upsi yaa. mohon halalkan. terima kasih.
Unknown berkata…
salam slm..tq utk sharing info nice blog..ni akak share ya..kalau ade yg minat program under USPSI PENDIDKAN AWAL KANAK -KANAK-bole berhbung segera utk permohonan ..skrg ade open intake..wsp 011-16930576(intake and record department).
safaali berkata…
assalam nak tanya . kalau saya nak ambil diploma pendidikan awal kanak2 boleh tak tapi masa degree nak ambil course lain.

Catatan Popular